2015/04/22

චිත්‍රකතාවේ නූතනවාදය හඳුන්වාදීම

චිත්‍රකතාවේ නූතනවාදය හඳුන්වාදීම


මීට අවුරුදු 25 කට විතර කලින් ගුණසේන පොත් සාප්පුවේදී මට අහම්බෙන් වගේ ඇස ගැටුණ පොතක් මා සුළු මුදලක් දී මිලට ගත්තා. පොතේ නම නූතන චිත්‍ර කලාවේ රසික සංකල්ප’. පොත ලියලා තිබුණේ කුලනාථ සේනාධීර කියලා කෙනෙක්. දවසක් ප්‍රවීණ චිත්‍ර ශිල්පී ශාන්ත කේ. හේරත් අපේ ගෙදර ආපු දවසක මම මේ පොත වඩාත් වටින්නේ ශාන්තට කියලා හිතලා ඔහුට තිළිණ කළා.


”මචං මං මේක හොය හොය හිටිය පොතක්. උඹට කොහොම ස්තුති කරන්නද මන්දා.”

ශාන්ත පොත අතට ගනිමින් කිව් හැටි මට මතකයි. ඒ පොත පසුගියදාක ‘විභවි’ ලලිත කලා ඇකඩමියෙන් නැවත පළකර තිබෙනවා.

මං පස්සේ කාලෙක කුලනාථ සේනාධීර ගැන ටිකක් හෙව්වා. ඔහු අපේ ගම්පළාතේ (මීගමුවේ) කෙනෙක් බවත් ඔහු පේරාදෙණි විශ්ව විද්‍යාලයේ ඉගෙනගද්දි මහාචාර්ය සිරි ගුනසිංහත් එක්ක එකතුවෙලා චිත්‍ර ප්‍රදර්ශනයක් පවත්වපු බවත් මට දැනගන්න ලැබුණා.

ඇත්තටම චිත්‍ර කලාවේ නූතනවාදය ගැන සිංහලෙන් ලියැවුණු මුල්ම පොත මේ ‘නූතන චිත්‍ර කලාවේ රසික සංකල්ප’ කියන පොතයි. පෝල් ගොගෑන්, වින්සන්ට් වැන්ගෝ, උපස්ථිතිවාදය ගැන අපි මුලින්ම දැනගත්තේ මේ පොතෙන්.

කුලනාථගේ පරම්පරාවෙන් පස්සේ බිහිවුණු දක්ෂතම චිත්‍රකලා විචාරකයෙක් ලෙස හැඳින්විය හැකි එරික් ඉලයප්ආරච්චි (ඔහුත් මීගමු පුත්‍රයෙක්) තමන්ගේ ‘චිත්‍රකලාව සහ විචාරය’ පොත පිළිගැන්වා ඇත්තේ කුලනාථ සේනාධීරගේ ශ්‍රී නාමයට.

උපුටා ගැනීම
ලංකා කලා දිනපොත
http://lankaartdiary.blogspot.com

2015/03/26

ශාන්ත කේ හේරත්ගේ මූර්තියක් (Sculpture By Shantha K Herath)



ශාන්ත කේ හේරත් විසින් නිර්මාණය කල මාර්ටින් වික්‍රමසිංහ මහතාගේ මූර්තියක් (Sculpture Of  Martin Wickramasinghe By Shantha K Herath)


මාර්ටින් වික්‍රමසිංහ (1890 මැයි 29 - 1976 ජූලි 23) වැදගත් ශ්‍රී ලාංකික නවකතාකරුවෙකි, කෙටිකතාකරුවෙකි, විචාරකයෙකි, මාධ්‍යවේදියෙකි.

සිංහල යථාර්ථවාදී නවකතාවේ පුරෝගාමියා ලෙස සැලකෙන වික්‍රමසිංහ, දකුණු ශ්‍රී ලංකාවේ කොග්ගල ග්‍රාමයෙහි දී උපත ලැබී ය. ඔහු 'කොග්ගල ප්‍රාඥයා' යන අන්වර්ථ නාමයෙන් ද හඳුන්වනු ලබයි.

Life and Works of Martin Wickramasinghe

 

Martin Wickramasinghe was a novelist from Sri Lanka. He was born in the village of Koggala in 1890. When he was five he learned the Sinhala alphabet and the Devaganari script, being able to recite large portions of the Hitopadesha (a Sanskrit fables). He attended a vernacular school until 1897, after which he was sent to a school in Galle, where he became proficient in English and Latin. The main focus of his work was the culture and life of his country, exploring and applying modern knowledge in natural and social sciences, literature, linguistics, the arts, philosophy, education, and Buddhism and comparative religion to break through the surface of petty nationalism, and guide readers to the deep rooted common national identity that lies in the folk life and Sri Lanka culture.

2015/03/10

ශාන්තගේ සතියේ කාටුන් 2012.5.19

                                                                   



                                                                        2012.5.19

2015/02/11

A fresh look at Buddhist themes


 By Dee Cee 

 As a tiny tot, Shantha K. Herath would pick up a piece of chalk and draw on the bottom half of the doors of his house. Later he would climb on a chair and draw on the top half. When he realised the height was not enough, he would take the risk of climbing on to the top of the chair and reach the top of the door. His home folk considered him a nuisance, because he was spoiling the doors. However, his childhood interest has taken him far and today he is an accomplished painter.

Hailing from Medawala, close to Kandy, Herath was attracted to temple paintings from his young days. The Medawala Tanpita Viharaya was his village temple. 

He was fascinated by the work of the Kandyan artists. His interest in art made him study the paintings closely. In recent years Herath has been busy researching on how temple paintings would have progressed from the time of the Kandyan painters taking into account modern trends in painting. In the Kandyan era the accent was either on episodes from the Buddha's life or Jataka stories. Colourful paintings adorned temple walls. 

"Today the styles have changed and much progress has been made," says Herath. He believes the painters should try to give their own interpretations to the themes they select rather than merely record an incident from the life of the Buddha or relate a Jataka story.
Herath has done a series of paintings based on this new concept. The themes vary. The paintings portray his interpretation of popular Buddhist themes. These include renunciation, the defeat of Mara and the arrival of Buddhism. Herath has preferred to use pastel shades which are pleasing to the eye and suit the themes well.